GABINET STOMATOLOGICZNY, Andrzej Karczewski profilaktyka
Dlaczego należy myć zęby?

W jamie ustnej bytują miliardy różnego rodzaju bakterii. To właśnie one bardzo chętnie kolonizują się na naszych zębach. Powstające kolonie bakterii tworzą tak zwaną płytkę bakteryjną. W pierwszych kilku godzinach płytka jest niewidoczna dla nas i łatwa do usunięcia. To jest właśnie czas dany nam przez naturę na pozbycie się płytki przez szczotkowanie zębów.
plytka_naz.gif
Na rysunku widzimy schematycznie jak powstaje kamień nazębny.Jest on zwapniały i bardzo twardy, teraz już go nie usuniemy szczotkując zęby, musimy zgłosić się do stomatologa celem profesjonalnego usunięcia kamienia nazębnego.Pozostający kamień a w nim bakterie przetwarzają cukier i węglowodany z naszego pożywienia na kwasy, które atakują i odwapniają szkliwo. Powstaje choroba próchnicowa zęba, która w porę nie zatrzymana przez stomatologa może prowadzić do zniszczenia zęba a w ostatecznym efekcie do konieczności jego usunięcia. Nie usunięty kamień to też początek chorob przyzębia. Początkowo manifestują się przekrwionymi zapalnie brzegami dziąseł, które krwawią przy dotyku. Zaczyna się tworzyć błędne koło pacjent boi się myć zęby ponieważ krwawią dziąsł, wobec tego higiena się pogarsza. Zapalenie dziąsła przechodzi na następne struktury, ozębną a dalej kość . Tworzą się kieszenie patologiczne, lub ropnie, zejściem tych procesów jest znaczna ruchomość zęba i jego utrata.

Rysunek na podstawie materiałów reklamowych Oral-B